Pierwsze kroki promocji zespołu muzycznego
Wielu z was śpiewa lub gra na instrumentach, dając ponieść się muzycznym emocjom. Po miesiącach lub latach wchłonięcia przez pasję, nagle rodzi się pomysł, aby wstąpić do zespołu, uczestniczyć w projektach, a nawet założyć własną grupę muzyczną. Macie dość maglowania coverów, pragniecie tworzyć swoje utwory. W tym miejscu należy się wielki szacunek. To bardzo duży i poważny krok.
Podstawą budowania dobrych relacji między uczestnikami takiej przygody są próby, rozmowy, eksperymenty. Gdy spędzacie ze sobą dużo czasu i "nadajecie na tych samych falach" - tempo rozwoju jest błyskawiczne. "Zjadanie zębów" przy wspólnym graniu, problemy techniczne, setki pomysłów, małe sprzeczki... Wszystko sprawia, że zaczynają pojawiać się pierwsze zgrane dźwięki, szkielety piosenek, teksty.
Super! Dobrze się razem gra i czuć, że powstaje coś ciekawego. Apetyt wzrasta. Kilka osób, które przyszły na próbę to za mało, więc trzeba pokazać się szerszej publiczności. Na żywo czy w mediach? Najlepiej tu i tu.
Co zrobić dalej?
Trzeba korzystać z każdej szansy, obyć się ze sceną. Z pomocą – na początkek – przychodzi możliwość występu na rozmaitych festiwalach lokalnych oraz pierwsze koncerty dla garstki publiczności w miejscowych domach kultury i klubach muzycznych. Od czegoś trzeba zacząć, prawda?
Na szczęście ludziom się podoba, więcej osób chce przychodzić na próby, pamiętajmy jednak, że służą one przedewszystim ćwiczeniu i polepszaniu warsztatu muzycznego, a zbyt częste wizyty znajomych mogą w tym skutecznie przeszkodzić. Koncertów nie gra się codziennie, więc ludzie pytają o nagrania, płytę. Warto stowrzyć tak zwane "demo" złożone z 3-5 piosenek. Wiadomo... wiąże się to z kosztami i zaangażowaniem. Jeśli finansowo nie jest tak, jakbyśmy chcieli, dobrym rozwiązaniem są występy na festiwalach, gdzie nagrodą jest właśnie nagranie w studiu. Polecam także zwrócić się o pomoc w pobliskich instytucjach, np.Urząd Miasta (można zdobyć dotację na nagranie płyty), Miejski Dom Klutury, Szkoła, Teatr. Ważny jest dobór miejsca/studia. Im większe starania i możliwośći tym jakość nagrań lepsza. Rozwiązaniem może być również samodzielne stworzenie dema przy użyciu domowego komputera i pewnej ilości dodatkowego sprzętu i oprogramowania. Trzeba jednak posiąść niezbędną wiedzę i umiejętności żeby efekt tego typu przedsięwzięcia był zadawalający. Kilka praktycznych porad znajdziecie we wcześniejszym artykule dostępnym tutaj:
http://www.klipon.pl/index.php?site=pl&m=news&id=8Gdy udało się już zrealizować demo (lub całą płytę), należy się wypromować. Obecnie jest wiele mozliwości: internet (poczta elektroniczna, portale muzyczne i społecznościowe), rozgłośnie radiowe (internetowe oraz FM), miejsca publiczne (można spróbować podrzucić swoje nagrania do klubów, barów, restauracji i sklepów, żeby dodano wasze piosenki do listy odtwarzanych utworów), no i oczywiście wytwórnie fonograficzne.
Portal muzyczny Klipon.pl pozwala nie tylko dotrzeć z muzyką do szerszego grona słuchaczy w kraju i za granicą, ale przede wszystkim daje szansę, że wasz utwór bardzo się spodoba i otrzymacie propozycję nakręcenia amatorskiego lub profesjonalnego teledysku, lub gotowe klipy zrealizowane przez użytkowników do Waszej muzyki dostępnej na portalu.
Więcej w tym miejscu:
http://www.klipon.pl/o_nas.htmlNa Klipon.pl publikujemy również artykuły promujące muzykę tworzoną przez zdolnych a jeszcze mało znanych artystów będących użytkownikami naszego portalu.
Na zamieszczone produkcje może trafić każdy, dzięki czemu przybędzie słuchaczy odwiedzających profile na portalach czy stronę internetową. Ponadto poprzez portal odezwać się mogą organizatorzy koncertów, festiwali i radiowcy.
Wystarczy wejść tu i dodać plik mp3:
http://www.klipon.pl/dodaj_audio.htmlPosiadacie już swój klip? Niech zobaczy go więcej osób:
http://www.klipon.pl/dodaj_klip.htmlZespoły rockowe, bluesowe, alternatywne umieszczające swoje autorskie audio na portalu, są szczegółowo obserwowane przez przedstawiciela jednej z największych rockowych rozgłośni internetowych w Polsce - Rock Megastacja.
Jeżeli chcecie zaistnieć na antenie tej stacji, tym samym docierając do większej ilości słuchaczy i czytelników strony radia, zachęcam do zapoznania się z informacją (w linku poniżej):
http://rock.megastacja.net/patronujemy-koncertom/oferta-dla-artystow.html Polecam wysyłanie swoich utworów do innych stacji radiowych, w zależności od prezentowanego gatunku oraz rejestrację na portalach internetowych:
http://www.fabrykazespolow.pl/ - Fabryka Zespołów
http://www.myspace.com/ - Myspace
http://www.lastfm.pl/ - Last.fm
http://www.megatotal.pl/ - MegaTotal.pl
http://band.pl/ - Band.pl
http://www.lowimytalenty.pl/ - Łowimy Talenty
https://www.facebook.com/ - Facebook
Pamiętajcie, że reklamując się na portalach muzycznych/społecznościowych bardzo istotna jest aktywność, która powoduje wzrost popularności zarówno wśród użytkowników portalu, jak i osób niezarejestrowanych. Obecność na w/w stronach powoduje łatwiejszy dostęp do informacji i aktualności o zespole.
Co dalej? O tym w następnym „odcinku”.
Zapraszam do zamieszczania komentarzy pod tekstem.
Salo